Від Генплану до обвалу: Як змінювалася набережна у Дніпрі

У Дніпрі з моменту ідеї реконструювати набережну до сучасного вигляду минуло 90 років
 

Журналіст регіональної редакції Depo.Дніпро
Від Генплану до обвалу: Як змінювалася н…

Набережна Дніпра безперечно є найбільш культовим місцем на мапі Дніпра. Вона найдовша у Європі з протяжністю майже 23 км і складається з трьох частин – Набережної Заводської, Січеславської набережної та набережної Перемоги. У кожного з цих відрізків і своя історія, і свій колорит. Найбільш популярним місцем, звичайно, є Січеславська набережна, яка охоплює центр міста. Фонтани, ресторани, пішохідний бульвар – все це як магнітом притягує городян.

У полоні великої води

Щоправда, гордість Дніпра останніми днями стала предметом для обговорення з іншої причини. На ділянці від Кулі бажань до мосту на Монастирський острів спочатку стався один обвал набережної, а потім –інший. Місцева влада нарікає на шалені зливи, які майже кожного дня з початку червня атакують місто. Зважаючи, що набережна штучна, намивна, це викликає неабияку тривогу.

Обвал набережної у Дніпрі

За словами заступника міського голови Дніпра Михайла Лисенка, відновлення зруйнованої набережної Дніпра планують завершити за декілька тижнів. Роботи коштуватимуть мінімум 2 млн грн: на набережній обвалилося перильне огородження, гранітна плитка, яка була вкладена на підпірній стінці з зовнішнього боку. "Звели її за радянських часів і на неї зробили спирання паркану. А після дощу пішло навантаження на цю плитку, вона не витримала і впала разом з парканом у воду", — сказав він.

Місто потерпає від повеней не вперше. Наприклад, вулицю Володимира Великого, яка неподалік набережної, затоплювало і 90 років тому, і сьогодні. Вирішити проблему із зливнівками поки ще не вдалося, хоча днями був оголошений тендер на ремонт саме в цьому районі. Понад 20 млн грн планують витратити на ці цілі.

Підтоплення сучасної вулиці Володимира Великого у 1930-х роках

Підтоплення вулиці Володимира Великого Дніпро

Повертаючись до історії набережної слід зазначити, що думки про її будівництво були в голові місцевої влади дуже давно. У 1934 році навіть було ухвалене принципове рішення про її будівництво після того, як роком раніше ухвалили Генплан міста.

На набережній мали з’явитися монументальні будівлі. Місцева преса писала 7 листопада 1934 року: "В районі Коцюбинської та Ленінградської (зараз – Ярослава Мудрого, ред.) вулиць уже тепер розпочато спорудження найкрасивішої частини міста. Гранітної набережної, що захищатиме Дніпропетровськ від поводі. Вздовж нової набережної розмістяться квартали нових громадських споруд оригінальної архітектури – будинок Червоної армії, Радіотеатр, Аероклуб і таке інше".

Але партійне керівництво СРСР вважало, що для не курортного міста це велика розкіш. До Другої світової війни вдалося реконструювати лише кілька кварталів набережної у центрі, а потім було вже не до того. І все ж таки, у 1950-х оббивання порогів у Москві дало результат. Більш того, Нікіта Хрущов особисто відвідав місто, щоб подивитися, як ведеться будівництво найдовшої набережну у Союзі.

З цим пов’язаний кумедний нюанс. Оскільки будматеріали для набережної треба було возити на великі відстані, то уздовж берегової лінії проклали залізничні колії, щоб потягами возити усе необхідне для будівництва. А виникло побоювання, що генсек може перечепитися через колії, і заілізницю прибрали. А коли Хрущов поїхав, то поклали на місце.

Будівництво набережної Дніпра у 1960-х роках

"Тролейбус імені Брежнєва" і Куля бажань

У Леоніда Брежнєва амбіції були ще більші. Під час візиту до тодішнього Дніпродзержинська (зараз Кам’янське) він заявив, що має мрію, аби його рідне місто з Дніпропетровськом поєднала єдина набережна, а по ній ходив тролейбус. Навіть для радянської гігантоманії побудувати набережну такої довжини майже не реально – відстань між двома містами майже 50 км. Тому у 1960-х роках набережна виглядала, все ж таки, як зона відпочинку, а не транспортна артерія.

Набережна у Дніпрі у 1960-ти роки

Амбіції довелося приборкати, хоча набережну зробили на тодішній час за останнім словом науки і техніки, побудувавши, у тому числі, колектор, який був стратегічною артерією для міста. Наступна активізація реконструкції Січеславської набережної припала вже на 2000-ті роки за часів мерства Івана Куліченка. Тоді з’явилася і Куля бажань, яка швидко стала місцем зустрічі молоді. Згодом пішохідну частину виклали плиткою, і до цього літа жодних проблем не виникало. Хоча і кидається в очі, що раніше набережна нехай і не була такою модерновою, але виглядала більш зеленою.

Куля бажань

Проте час не стоїть на місці, і сам час нагадав, що набережна міста потребує не тільки декору і осучаснення, але й укріплення і догляду.

Фото: Блог Артема Костюка

 

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Дніпро

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme