Нові трамваї і старі колії: Як у Дніпрі оновлюють рухомий склад електротранспорту

Якісне оновлення транспортної інфраструктури у Дніпрі можливе лише за умови комплексного підходу

Журналіст регіональної редакції Depo.Дніпро
Нові трамваї і старі колії: Як у Дніпрі…
Трьохсекційні трамваї у Дніпрі від "Південмашу"

Оновлення рухомого складу електротранспорту на сьогодні є однією з головних тем у розвитку інфраструктури міста. Проте і досі триває дискусія, що краще: купляти вживані трамваї в Європі чи зосередитися на закупівлі нового рухомого складу. Тим більше, що у Дніпрі під боком "Південмаш" – космічне підприємство, яке вже виготовляє сучасні трамваї з низької підлогою, які курсують у Києві, Єгипті, Молдові, але дуже рідко зустрічаються у Дніпрі.

Звичайно, варіант із секонд-хендом – дешевший, що дозволяє придбати більшу кількість вагонів. Варіант з новими трамваями – більш коштовний, але у перспективі вигідніший. Міській владі Дніпра доводиться розриватися між дилемою – настроями городян, які хочуть оновлення тут і зараз, і необхідністю думати про завтрашній день. Звісно, все упирається в гроші. Тому зараз у місті реалізується змішана тактика оновлення транспортної інфраструктури. Перша – за кошти місцевого бюджету шляхом залучення інвестицій. Друга – за рахунок реалізації державної програми із закупівлі нових трамваїв.

Нові трамваї: Дорого і ніде їздити

У міськраді Дніпра було ухвалене принципове рішення купувати вживані трамваї у Німеччині, здебільшого у Лейпцигу. Два роки тому цей процес пішов дуже активно. Тоді директор департаменту транспорту і транспортної інфраструктури Дніпровської міської ради Ігор Маковцев заявив, що трамваї купують по 40-45 тис. євро. За його словами, вони тривалий час працювали в європейських країнах, але при цьому зовсім недавно пройшли глибоку модернізацію – їм змінили систему управління, поставили електроніку. Дуже важливо, що вищевказана ціна з усім – зі зміною колії, розмитненням тощо.

"А якщо ми говоримо про новий трисекційний трамвай, який хочуть усі бачити і який використовуються в Києві, то вони коштують 1,2–1,3 млн грн. Але один трамвай нам нічого не вирішує, а за ці гроші ми можемо купити 50 використаних", – сказав Маковцев.

Вживані трамваї з Лейпцигу у Дніпрі

Ще одним аргументом стала стратегічна складова – стан трамвайного полотна. Не можуть по убитій трамвайній колії їздити сучасні машини. Тому місто хоче мати нові трамваї, але не має можливості їх використовувати.

У березні 2020 року рішення міськради Дніпра, комунальному підприємству "Дніпровський  електротранспорт" дозволили придбати у лізинг 30 вживаних трамваїв Т4DM.  На це виділили 35,4 млн грн. Договір на фінансування лізингу уклали із банком "Укргазбанк", якому виплачуватимуть 15,2% річних протягом 36 місяців. Загалом на маршрутах міста сьогодні працює близько півсотні таких трамваїв, у 2021 році їх купили 10.  Що стосується колії, то у 2021 році було відремонтовано 4 км полотна.

Нова програма – новий рухомий склад

Проте від ідеї закупівлі нових трамваїв не відмовилися. У червні 2021 року надійшло повідомлення про підписання меморандуму із ЄБРР на втілення програми "Зелені міста". Кредитні кошти від банку будуть витрачені, зокрема, на реконструкцію трамвайних колій маршрутів №№18,19 та закупівлю 20 нових трамваїв із низькою підлогою. Реконструкція буде відбуватися на умовах банку. Проєкт реконструкції розроблятиметься за участі їхніх спеціалістів. Закупівлі також відбуватимуться на майданчиках ЄБРР.

Підписання меморандуму передувало укладанню угоди на фінансування. А вже у серпні 2021 року департамент житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської обласної державної адміністрації оголосив тендер на придбання нових трамваїв з низькою підлогою, виготовлених не раніше 2021 року, не тільки для Дніпра, але й Кривого Рогу. Планувалося витратити 1,2 млрд гривень. на придбання 18 трамваїв.

Виробництво нових трамваїв на "Південмаші" у Дніпрі

Йшлося про трисекційні вагони завдовжки 27 метрів з висотою вхідної сходинки не більше 37 см. Кількість місць для сидіння повинна бути не менше 50 одиниць. Тобто це такі ж трамваї, як для Києва. Проте у жовтні 2021 року тендер скасували. Замовник закупівлі відхилив заявки учасників торгів ТОВ "Спільне Українсько-німецьке підприємство "Електротранс" та ТОВ БКМ-Україна через невідповідність документації.

"Російський слід" в закупівлі трамваїв

Відмовитися від закупівлі нових трамваїв для Дніпра фактично неможливо. Це кошти, які за рішенням Кабміну з Дорожнього фонду перерозпоідили на закупівлю трамваїв у Дніпрі та Кривому Розі і спрямували Міністерству інфраструктури для надання субвенції обласному бюджету Дніпропетровської області. Тому в ОДА оголосили другий тендер на закупівлю рухомого складу. Якщо не виникне великих скандалів, і договір буде укладено, то вже до кінця року можна бути говорити про якісне оновлення рухомого складу.

Переможець визначиться днями, але вже існують нюанси. На аукціон були подані пропозиції чотирьох підприємств, дві з яких, включно із пропозицією швейцарської компанії Stadler Bussnang AG, були відхилені. За право постачати нові трамваї для міст Дніпропетровщини на аукціоні боротимуться виробник з Дніпра ТОВ "Татра-Юг" та ТОВ "Торговий дім УКВЗ-Україна", яке є дилером російського Усть-Катавського вагоноремонтного заводу.

Що робити з колією

Стан трамвайної колії і справді викликає велике занепокоєння. Трамваї сходять з рейок у місті регулярно, і це не вже нікого не дивує. У міськраді заявляють, що трамвайні колії нікого не турбували з моменту прокладання. Тому їхній ремонт є одним з ключових питань для міської влади. За 4 кілометрів, відремонтованих за минулий рік, особливу увагу приділили ділянкам на перехрестях з автомобільними шляхами. І це дуже актуально. Нагадаємо, великий резонанс викликала трагедія напередодні нового року, коли трамвай зійшов з рейок і вбив жінку.

У Дніпрі трамвай вбив жінку

У листопаді минулого року було заявлено про те, що триває перший етап капітального ремонту трамвайних колій на вулиці Руденка. Ця ділянка трамвайного полотна була вже у незадовільному стані, оскільки востаннє капітальний ремонт тут проводився 37 років тому. Це стратегічний напрямок, звідки чи не усі трамваї, за винятком № 18 та № 19, виїжджають на маршрути.

Директор комунального підприємства "Дніпровський електротранспорт" Володимир Кобець зазначив, що улаштуванні нових залізобетонних шпал застосовується сучасна технологія пружинного скріплення, яка більш довговічна і забезпечує безшумність руху трамваїв. Тож процес облаштування нової трамвайної інфраструктури у місті триває, але тільки комплексний підхід зрушить ситуацію з мертво. точки.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Дніпро

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme