Транспорт і міська інфраструктура: Як Дніпро живе у борг і куди витрачає кредити
Міська влада Дніпра збільшує кредитний портфель і впевнена, що місто має потенціал, щоб вчасно гасити запозичення
- Дніпро
-
16 квітня 2021 13:00

Життя в кредит є вимушеною реальністю життя українських міст, і Дніпро не виключення. Попри те, що бюджет міста з кожним роком зростає, цих коштів вистачає лише на нагальні потреби, а для амбітних планів мерії явно недостатньо. Тому місто і бере у борг. Кредитна арифметика Дніпра на даний час наступна: на початок 2021 року кредитний портфель міста складає 2 млрд грн, а цьогоріч планується залучити ще 3 млрд грн. Але у міськраді заспокоїли городян, що це не критично, це для розвитку Дніпра, і кредитні борги менші, ніж у Одеси чи Харкова.
Мільярди для великих проектів
Бюджет Дніпра на 2021 рік, ухвалений депутатами міськради, передбачає, що загальний обсяг доходів, з урахуванням дотацій і субвенцій з держбюджету, становить 14,3 млрд грн, обсяг видатків – 13,6 млрд грн. Міський кошторис більший за бюджет 2020 року на 6,9%, а заплановані доходи перевищують видатки.
За підсумками першого кварталу надходження до загального фонду (без урахування трансфертів) склали 2,7 млрд грн, а це 110,4% до плану. Разом із тим, бюджет Дніпровської територіальної громади отримав трансферти з державного та обласного бюджетів у сумі 473 млн грн (план виконано на 64,5%, недоотримано 260,3 млн грн).
При цьому деякі інфраструктурні проекти реалізуватимуться за кошти держфонду регіонального розвитку. Зокрема, понад 28 млн грн витратять на реконструкцію будівлі міської дитячої клінічної лікарні № 5 і 69 млн грн на реконструкцію будівлі по просп. Слобожанському, 8, під центр надання адміністративних послуг у форматі "Прозорий офіс".
Але це капля у морі і на розбудову інфраструктури Дніпра принципово не впливає, тож залучення кредитів – єдиний дієвий спосіб розшири можливості міста.
"Захищені видатки з кожним роком зростають – це заробітна платня, енергоресурси, соціальні виплати, медикаменти, продукти харчування, а власні доходи міста, з урахуванням кризових явищ, зростають повільніше. Тож ми залучаємо кредитні кошти у великі інфраструктурні проекти – так працює вся економіка", – розповів заступник міського голови, директор департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради Володимир Міллер.
Нові тролейбуси і вживані трамваї
Вагома частка кредитів стосується закупівлі електротранспорту. Після того, як у місті оголосили транспортну революцію, на вулицях почали з’являтися великі автобуси замість "скотовозок". Проте ці витрати лягли на плечі перевізників, а у Дніпрі сконцентрувалися на оновлення рухомого складу електротранспорту. Тут і стали в нагоді кредитні кошти.
Наприкінці березня 2021 року до Дніпра прибула остання партія тролейбусів, придбаних на кредит від Європейського банку реконструкції та розвитку. У 2019 році місто отримало багатомільйонний кредит на придбання 45 нових тролейбусів, 12 з яких оснащені суперконденсаторами.
Кредит погодили на 12 років під гарантію міста. Загальна вартість проекту оновлення тролейбусного парку – 15 млн євро, з яких 13 млн євро – кредит ЄБРР (11,5 млн євро надав банк, ще 1,5 млн євро – кошти Фонду чистих технологій). Тролейбуси використовуються на новому маршруті до ж/м Придніпровськ, а також будуть задіяні на подовженому маршруті на ж/м Перемога.

Мандрують коліями міста і вживані трамваї з Німеччини. На сесії міськради у березні 2020 року комунальному підприємству "Дніпровський електротранспорт" дозволили придбати у лізинг 30 вживаних трамваїв Т4DM.
На це виділили 35,4 млн грн. Договір на фінансування лізингу уклали із банком "Укргазбанк", якому виплачуватимуть 15,2% річних упродовж 36 місяців. За ці кошти також передбачено переобладнання ходової частини трамваїв під місцеві колії. Це трамваї з Лейпцига.
У мешканців Дніпра часто виникає питання, чому рідний "Південмаш" виготовляє нові сучасні трамваї, які купють по всьому світу – від Києва до Єгипта, а місто купує німецький секонд-хенд. Але тут пояснення доволі просте – новий рухомий склад коштує приблизно 1 млн євро, а вживаний – 25 тис. євро.
Площі і проблемні узвози
Кредити міська влада Дніпра бере не тільки на транспортні потреби, але й реконструкцію вулиць. Так, у січні 2020 року на сесії міськради ухвалили рішення про погодження кредиту 500 млн грн на виконання робіт на об’єктах міста. За ці кошти планувалося відремонтувати 17 об'єктів у місті. Зокрема, по 100 млн грн виділили на ремонт площі Шевченка і ремонт елементів благоустрою на Набережній Перемоги.

Ще 70 млн грн передбачили на ремонт Успенської площі і майже 20 млн грн на ремонт Селянського узвозу. Це сумнозвісний узвіз, який поєднує нагорну частину міста і набережну. Після кожного дощу навіть під час реконструкції його змивало, і з центру до берегів Дніпра текли брудні ріки. Втім, з реконструкцією узвозу впоралися.
Реконструкція площі Шевченка як і вулиці Яворницького стала амбітним проектом міської влади, яку реалізували до Дня міста. Не слід забувати, що все це відбувалося перед місцевими виборами, тому і зусиль було докладено чимало.
Школи, лікарні і водогони
Вже цього року на січневій сесії міської ради проголосували за те, щоб взяти кредити в чотирьох банках на загальну суму 3 млрд грн.
Зокрема йшлося про запозичення 365 млн грн у "Альфа-Банка" на 60 місяців на капітальний ремонт закладів освіти, влаштування системи пожежної сигналізації у школах та дитсадках, встановлення охоронних систем і системи відеонагляду у закладах освіти. На це піде близько третини коштів. Інші витратять на придбання обладнання і меблів для лікарень, ліфтів у цих закладах і капітальний ремонт житлового фонду.
В "Ощадбанка" було вирішено взяти 1,5 млрд грн на 60 місяців. Найбільше тут витратять на капітальний ремонт об’єктів благоустрою, будівництво водогону у Таромському, реконструкцію житлового фонду, а також Успенської площі, вул. Ливарної, будівництво зливового колектора по вул. Князя Володимира Великого і т.д.
У "Таскомбанка" – 400 млн грн на 60. Тут левова частина коштів піде на капітальний ремонт об’єктів водопостачання і водовідведення, а також на капітальний ремонт обладнання та мереж водопостачання.
Нарешті, ще 560 млн грн візьмуть в "Укргазбанку" на 60 місяців. Майже третина цих грошей піде на капітальний ремонт у закладах освіти, майже 150 млн грн – на капітальний ремонт об'єктів електротранспорту, допоможуть грошима метрополітену, 1 млн грн піде на реставрацію "будинка губернатора".
На даний час, як стверджують у міській раді, із загальної суми запозичених коштів використано 170 млн грн.
"Це невеликий показник, але минув лише місяць, як підписані кредитні угоди та працюють підрядні організації. До кінця року на фінансування потреб територіальної громади ці кошти будуть використані. Дніпро має плановий великий кредитний портфель з вигідною та керованою відсотковою ставкою", – зазначив Міллер.
Старі борги поки не жмуть
Якими б амбітними не були плани, але кредити – це все ж таки борги, які потрібно буде віддавати з бюджету міста, тобто доходів територіальної громади. Тому дуже велике питання, скільки і за якоб обліковою ставкою доведеться повертати. На даний час відомо, що з 2 млрд грн коштів запозичень, майже 1,5 млрд грн взяті під ставку 16%. Відпочатку їх брали за ставкою 17-19%, але згодом вдалося знизити.
"Сподіваюся, що до кінця року нам вдасться її знизити до 12,5-15 %. Всього із 2 млрд грн ми планували погасити цього року близько 700 млн грн. Станом на 1 квітня план погашення кредиту становив 225 млн грн, а фактично ми виплатили 275 млн грн, тобто ми випереджаємо план", – зазначив Міллер.
Таким чином, міська влада Дніпра не збирається відмовлятися від практики життя у борг, і вважає кредити ефективним залучення коштів на перспективу. Головне, щоб результат був не на папері чи у звітах, а його могли побачити мешканці Дніпра.
Більше новин про події у світі читайте на Depo.Дніпро
Всі новини на одному каналі в Google News
- 17:25Поліція затримала двох чоловіків, які на Дніпропетровщині викрали фермера та вимагали $70 тисяч викупу ФОТО
- 22:22 Росармія 133 рази за добу намагалася прорвати лінію фронту
- 21:16Шпигував за підрозділами ППО та військовими ешелонами: На Дніпровщині затримали російського інформатора
- 08:17На Дніпропетровщині від обстрілів пошкоджені багатоповерхівки та заклад культури, поранено жінку
- 08:20Окупанти вдарили по Дніпропетровщині дронами та авіабомбою
- 07:10Після удару по Дніпропетровщині поїзди 11 серпня прямують зі змінами
- 10:21На Дніпровщині рашисти атакували залізничний вокзал
- 09:31 ЗСУ стримали 160 російських атак: Противник наступає майже на всіх напрямках
- 20:31На Дніпропетровщині російські загарбники поранили двох людей ФОТО
- 12:12Укрзалізниця призначила додаткові потяги до Франківська, Кривого Рогу, Вінниці та Чернігова
- 11:48На Дніпровщині припинили діяльність 31 шахрайського кол-центру
- 10:38Цієї ночі ППО знешкодила одну з двох ракет "Іскандер-К" та 16 із 47 дронів
- 09:42Росіяни вдарили ракетами по Дніпру, троє людей постраждали
- 09:23 Розпочалася 1263-тя доба війни: Ситуація на фронті
- 23:35 Українців чекають зміни у нарахуванні пенсій
- 22:33 Більше сотні боїв відбулося сьогодні на фронті
- 08:20Окупанти вночі масовано атакували дронами Дніпропетровщину
- 07:02Через бойові дії на Дніпропетровщині тимчасово скасували низку поїздів
- 22:20 Про актуальну ситуацію на фронті розповіли в Генштабі ЗСУ