"Вибуховий" скандал навколо будівництва метро у Дніпрі: Чому від Києва вимагають дій
Будівництво метро у Дніпрі просувається не такими темпами, як хотілося б місцевій владі і, особливо, мешканцям міста
У Дніпрі виник скандал із будівництвом метро, який вже вийшов на всеукраїнський рівень. Міська влада і особисто мер Борис Філатов звинувачують і обласну владу, і Київ у саботажі процесу через відсутність дозволів на проведення підземних вибухових робіт. Враховуючи важливість транспортної теми для місцевих жителів, питання буде "гарячим" аж до місцевих виборів. В цьому можна навіть не сумніватися.
Як Саакашвілі підтримав Філатова
У кінці квітня заступник міського голови Дніпра Михайло Лисенко в інтерв'ю на одному з місцевих каналів заявив, що дозволи на проведеннях вибухових робіт отримані. "У нас на руках документ, який не могли отримати дев'ять місяців. Дозвіл на вибухи. На сьогодні дев'яносто відсотків всіх інших дозволів отримали, – сказав він. – Ми дійшли до того моменту, коли без вибухових робіт не обійтися".
За його словами, з середини травня – початку червня планувалося перейти до інтенсивних робіт. Минає тиждень, і виявляється, що дозволів на вибухи все-таки немає. За словами того ж Лисенка, компанія Limak постійно стикається з перепонами з боку органів центральної та обласної влади. А з приходом нового керівництва області у 2019 році нібито почали затягуватись строки видачі документів або взагалі ігноруються звернення.
Головне управління Держпраці у Дніпропетровській області вже 9 місяців не дає згоди на проведення вибухових робіт, аргументуючи тим, що у Limak нібито відсутні чотири документи. При цьому, з-поміж іншого, Держпраці вимагає від підрядника дозволи на підземні та відкриті гірничі роботи, які взагалі мають бути у разі видобутку корисних копалин. У зв'язку з цим міська рада Дніпра та Limak звернулися до президента Володимира Зеленського, до Кабміну, Європейського банку реконструкції та розвитку і Європейського інвестиційного банку (як інвесторів проекту) та інших міжнародних організацій, намагаючись привернути увагу до ситуації, що склалася, і якось зрушити процес з місця.
Відповідь прийшла з неочікуваного боку – від Національної Ради реформ за підписом Міхеіла Саакашвілі. Точніше, не відповідь, а лист на ГУ Держпраці у Дніпропетровській області, в якому йдеться про те, що через нереєстрацію упродовж майже року повідомлення про початок підземних вибухових робіт гальмується будівництво метрополітену у Дніпрі. В документі також підкреслюється, що через позицію Держпраці держава несе збитки через вимушений простій будівельної компанії, яку обрано підрядником робіт. А недобудовані через відсутність робіт об'єкти становлять загрозу центру міста.
На цьому ситуація поки що і "підвисла". А час іде. І головне питання насправді, чи є підземні вибухи справді тим, що дозволить увімкнути на повну потужність роботи?
Чому гальмується будівництво метро у Дніпрі
Слід зазначити, що Філатов протягом останніх років відхрещувався від власної відповідальності за добудову метро. "Цей кредит в 330 млн євро Україна взяла у Європейського банку. Підрядника затверджував теж ЄБРР, – сказав він. – І місто до цього взагалі не має жодного відношення. Дніпро – формальний замовник. Він не рухає гроші і не вибирає підрядників", – зазначав Філатов.
Разом з тим, міський голова підкреслював, що цей "радянський проект" треба завершувати, інакше доведеться відкачувативоду, зміцнювати або заливати бетоном. І на це підуть ті ж гроші. Або ж все просто провалиться під землю. А йдеться про центр міста, оскільки нова гілка проходить через проспект Дмитра Яворницького.
Гроші з державного бюджету на будівництво метро виділяються. У Держбюджеті-2020 на проект передбачено 812 млн грн.
Заступник міського голови Михайло Лисенко заявив, що, за найбільш песимістичним прогнозом, відкриття нових станцій відбудеться ще вже у 2023 році. "Поки немає жодного чинника, щоб сказати, що метро не з'явиться в Дніпрі до 2023 року, – сказав він. – Тим більше, що зараз багато дніпрян можуть контролювати хід робіт. Кожного дня літають квадрокоптера і багато хто стежить, хто і куди виїхав і заїхав".
Проте виявилося, що чинники, які гальмують будівництво, таки є. І відсутність дозволів на проведення підземних вибухів тому наочний приклад. Хоча існують й інші складнощі. Причому доволі неочікувані. "У Дніпрі є ресторан "Оранжерея". Він знаходиться в напівпідвальному приміщенні. У стовбурі метро! До такої міри все було закинуте, що стовбури метро почали віддавати або відводити для приватних закладів", – розповів Філатов.
Крім того, гальмування робіт пояснювали зміною способу прохідки на Новоавстрійський. Це призупинило процес, але в майбутньому має його значно прискорити, оскільки дозволить діставати породу значно швидше, ніж раніше.
"Брудні руки" чи пристрасті навколо підрядника
Це не перший скандал, який виник навколо будівництва метрополітену у Дніпрі за останній рік. Ще у вересні 2019 року Бабушкінський районний суд Дніпра дозволив слідчому СБУ вилучити документи комунального підприємства "Дніпровський метрополітен", посадовців якого підозрюють у сприянні неналежному виконанню робіт з реалізації міжнародного проекту "Завершення будівництва метрополітену у м. Дніпропетровську". Внаслідок таких дій, на думку СБУ, були завдані збитки місцевому бюджету.
Реакція міського голови була вельми жорсткою. За його словами, процес будівництва метро в Дніпрі прозорий, а правоохоронні органи своїми діями можуть спричинити міжнародний скандал. "Я їжджу, намагаюся налагоджувати міжнародні зв'язки, в місто приїжджають серйозні люди … Ось нещодавно, наприклад, приїжджав турецький посол. А в цей час різні зацікавлені, я не знаю, у чому, правоохоронні органи починають зневажати компанію Limak, – сказав він. – Турецьку компанію, що має міжнародний авторитет, яка побудувала у Стамбулі один з найбільших у світі аеропортів, яка звела торговий порт в Ізмірі та залізничний вокзал в Анкарі. Усе це закінчиться міжнародним скандалом. Чи буде це вигідно Дніпру і Україні – велике питання".
З тих пір пристрасті навколо турецького підрядника затихли, проте питання щодо ходу робіт залишилися. Можливо, цей скандал затих в інформпросторі, бо співпав за часом з надзвичайною подією, коли біля одного з майданчиків з будівництва метро тріснув студентський гуртожиток і виникло провалля. Вся увага громадськості була прикута до нього. Лунали припущення, що провалля виникло саме через будівництво метро, але офіційного підтвердження це не знайшло. Хоча активні роботи тривають там і зараз.
Що відбувається на будмайданчиках
Останні дані свідчать, що навіть без підземних вибухів будівництво метро триває. Нагадаємо, нова гілка метро складатиметься з трьох станцій – "Театральна", "Центральна" і "Музейна". З початку травня метробудівники просунулися у будівництві тунелів на розі проспекту Яворницького і вулиці Столярова. Метробудівникам вдалося просунутися на 11 метрів у лівому тунелі у бік станції "Вокзальна". У бік станції "Театральна" метробудівники просунулися на 1,4 метра. Довжина тунелів склала 74 та 83 метрів відповідно. У правих тунелях, довжина яких складає 13,56 та 10,34 метра, роботи не велися.
У стовбурі №14 на площі Героїв Майдану не зафіксовано позитивних змін. Робочим вдалося пройти 237 метрів тунелю №1 у бік станції "Центральна", 90 метрів у бік станції "Музейна". У другому тунелі до станції "Центральної" пройдено 120 м, до "Музейної" – 113 метрів.
А от на розі проспекту Яворницького і вулиці Героїв Крут вже пройдено 51 з 68 метрів вертикальної шахти. За місяць вдалося поглибитись на 24 метри.
Звичайно, мешканці Дніпра чекають більш вагомих здобутків у проходженні тунелів і будівництва станцій. Але якщо справа будівництва остаточно перейде у політичну, а не практичну площину, відчутних зрушень може не відбутися. І тоді "песимістичний" прогноз щодо відкриття станцій у 2013 році може стати ще більш песимістичним.
Більше новин про події у світі читайте на Depo.Дніпро