Смерть маршруткам: Як у Дніпрі транспортна революція вийшла на фінішну пряму

У Дніпрі триває оновлення рухомого складу маршруток, що півтора роки тому вважалося фантастикою

Журналіст регіональної редакції Depo.Дніпро
Смерть маршруткам: Як у Дніпрі транспорт…

У Дніпрі у розпалі так звана транспортна революція. Керівництво міста поставило собі за мету до кінця 2021 року повністю прибрати з маршрутів рухомий склад малої місткості. В основному це мікроавтобуси "Спринтер" і "Рута". На заміну їм мають прийти автобуси великої місткості, яких у місті вже близько трьох сотень. Заміна рухомого складу відбувається за рахунок самих перевізників. Можливо, цей процес тривав би більш значними темпами, але пандемія внесла свої корективи. Крім того, виявилося, що великі автобуси – це зручно, комфортно, але є і свої нюанси.

"Смерть маршруткам"

Початком нових часів на ринку перевізників у Дніпрі можна вважати початок серпня 2019 року, коли заступник міського голови Дніпра Михайло Лисенко заявив про початок операції "Смерть маршруткам".

"Значить так, з 1.10.2019 року в місті Дніпро починає діяти програма з заміни (ліквідації) всіх маломірних маршрутних "таксі". На її реалізацію беремо два роки", – написав він. 

З цього моменту час пішов. У місті почалися масові перевірки рухомого складу, і щодня виявляли десятки порушень. Власникам маршрутів ставили умови щодо усунення недоліків, погрожуючи не випускати рухомий склад на лінії, а з найбільшими порушниками розірвати договір.

За два місяці після початку глобального наступу на "Спринтери" у місто зайшов новій перевізник – "ТОВ" ДніпроБас". Ця компанія зареєстрована у Кривому Розі. Новий перевізник одразу заявив, що привезе до міста партію нових автобусів великої місткості MAN.

Згодом перервав мовчання і міський голова Дніпра Борис Філатов. Щоправда, він повідомив, що навести лад з перевізниками мають вже до квітня 2020 року. "Я мав дуже серйозну розмову з директором департаменту транспорту, що до квітня наступного року потрібно повністю навести лад у транспортній сфері, а саме – з маршрутками. Уже зараз до міста заходитимуть перевізники з великими автобусами. Це принципове стратегічне рішення", – повідомив він.

Автобусний секонд-хенд з Європи

Вже наприкінці жовтня 2019 року відбулася показова акція, коли прямо під вхід до Дніпропетровської ОДА підігнали цілу партію великих автобусів від різних перевізників, щоб показати, як саме зміниться рухомий склад.

Зокрема, у центрі Дніпра показали партію вживаних автобусів DAF, що використовуватимуться на міжміських автобусних маршрутах. Автобуси з дизельним двигуном, віком 9 років, для Дніпропетровської області закуповуються у Франції. Пасажиромісткість автобусів – 47 сидячих місць.

Дизельні автобуси з Франції для Дніпра

Також були презентовані автобуси МАN віком 10 років, що закуповувались у Швеції. Автобуси працюють на газу, в них встановлена система пожежогасіння. На маршрутах міста працюватиме 12 таких автобусів. Всього планується придбати 50 машин. Пасажиромісткість автобусів – 90 пасажирів.

Презентовані були також автобуси Volvo з дизельним двигуном , віком 10 років. Одним словом, перевізники змушені були підлаштовуватися під нові правила гри. Ті ж, хто намагався перечекати цю хвилю, потрапили під каток перевірок. Бувало таке, що на маршрути не виходили майже 200 маршруток, щоб не потрапити на очі інспекторам. Але це навряд чи допомогло б, проте стався форс-мажор.

Дефіцит водіїв

Пандемія внесла корективи в роботу маршруток в принципі. З 2 тисяч водіїв, які до березня 2020 року працювали на маршрутах, через закриття громадського транспорту для вільного користування залишилися працювати лише 300, а інші пішли на простій.

Звичайно, це не могло не вплинути на стан речей. Людям треба було за щось годувати свої родини, а коли заборону на вільне пересування скасували, то виникла критична ситуація. Виявилося, що працювати на маршрутах нікому. Навіть у мерії зізналися, що дефіцит водіїв за приблизними оцінками склав 500 штатних одиниць.

Таким чином, перевізники зіткнулися з проблемо, коли були готові відновити роботу маршрутів, але саджати за кермо було нікого. Хтось змінив роботу, хтось якимось чином виїхав за кордон. Це стосується загалом не тільки маршруток, але й електротранспорту. Але тут мерія могла вплинути допомогою з бюджету на підтримку КП "Дніпроелектротранспорт". А приватним перевізникам розраховувати було ні на кого.

У такій ситуації говорити про оновлення рухомого складу не доводилося, хоча цей процес навіть за умов карантину не припинявся. Деяке затишшя сталося перед виборами, а коли розклад політичних сил у місті став зрозумілим, то все повернулося на свої місця.

Нове транспортне обличчя центру

До 1 жовтня 2021 року ще достатньо часу, щоб міська влада могла виконати свою обіцянку за два роки змінити рухомий склад.

На "проміжному фініші" ситуація така: за підсумками 2020 року до Дніпра прибули 196 автобусів великої місткості: 174 з них вже курсують Дніпром, 320 "Спринтерів" і "Рут" прибрали з доріг. Зараз в місті вісім маршрутів повністю обслуговуються автобусами великої місткості. На одному з них – 38-му – ходять "гармошки", в яких пасажиромісткість понад 130 осіб.

Тобто, процес триває, а з 1 лютого набуло чинності ще одне нововведення: усі маршрути по проспекту Яворницького через центр перейшли виключно на середні і великі автобуси.

"Всім, хто з 1 лютого побачить біля ЦУМу маршрутку, особисто і персонально дозволяю її церемоніально спалити", – написав Лисенко, анонсуючи цю подію. Причому з цим дописом стався казус – Facebook видалив допис заступника міського голови Дніпра як неприйнятний. Мабуть, заклик щось спалювати навіть жартома прийшовся не до душі.

Інтервал і тарифи

Як би там не було, але транспортна революція у Дніпрі триває. Навіть був створений спеціальний канал департаменту транспорту міськради у Telegram, де мешканці міста можуть поскаржитися керівництву фірм-перевізників. Отут і виявилося, що і в цій бочці меду є своя ложка дьогтю. Так, скарги на бруд у салоні і хамство водіїв, як і небажання брати пільговиків – це головні теми скарг. Але виплив і ще один нюанс. Великі автобуси на маршруті призвели до того, що збільшився інтервал між автобусами, і майже кожного ранку люди жаліються, що змушені по півгодини і більше чекати на холоді в довжилезних чергах на окремих маршрутах.

Це, мабуть, головний негатив від транспортної революції, яка, можна сказати, вийшла на фінішну пряму. Ще одне, чого побоюються мешканці міста, – це підвищення тарифів. У міськраді поки цього не планують, але представник департаменту транспорту Іван Васючков, який курує саме маршрутки відповів так: "Реально – в найближчі кілька місяців в Дніпрі здорожчання швидше за все не буде. Якщо не буде якогось різкого форс-мажору на кшталт істотного збільшення податкового навантаження, заборони перевозити більше двох людей в автобусі, зростання ціни на паливо в 1,5 раза або долара по 40".

При цьому він зазначив, що через збільшення з 1 січня мінімальної заробітної плати вартість проїзду точно не збільшиться. За його словами, найбільше по транспортним підприємствам б'є зниженння пасажиропотоку – на 30%, а також обмеження кількості пасажирів у салоні.

Таким чином, пасажири маршруток у Дніпрі можуть трохи видихнути. Хоча закінчення транспортної революції у місті ще доведеться почекати. Бо крім оновлення рухомого складу є ще один момент, якого чекають мешканці міста – впровадження безготівкової оплати за проїзд. Але це мабуть вже наступний етап і окрема тема.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Дніпро

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme