Філатов і відходи: Як у Дніпрі провалилася "велика сміттєва революція"

Міська влада, роздавши купу обіцянок щодо боротьби зі сміттям, зізналася в тому, що не контролює ситуацію

У Дніпрі вже понад тиждень не вивозиться сміття, через що у місцевих жителів виникло вже не тільки обурення, а й легка форма паніки. Міський голова Борис Філатов у "Фейсбуці" тільки посилив ці настрої, звинувативши єдиного приватного перевізника - "Дніпрокомунтранс", у саботажі.

Про масштаби проблеми свідчить той факт, що менш ніж за добу під постом Філатова з'явилося понад 1,3 тис. коментарів. І переважна більшість з них – не підтримка слів і дій мера, а реальні адреси, де зібралися гори сміття. Сам Філатов намагається наводити історичні паралелі з Італією, яка свого часу через дії мафії потонула у відходах. Але дніпрянам більш знайома історія зі Львовом. Хоча справа в Дніпрі не в тому, що нікуди вивозити сміття, а його взагалі нікому прибрати.

Сміттєва монополія "Дніпрокомунтранса" почалася наприкінці вересня 2015 року – за місяць до місцевих виборів. Тоді з ринку усунули компанію "Грінко", закидаючи їй борги перед полігоном, численні скарги городян і невиконання договірних умов. Київська компанія опиралася, намагалася відстояти власні інтереси, але марно.

З 1 жовтня 2015 року сміттєва тема у міськраді була перепідпорядкована. Якщо раніше за це питання відповідав один віце-мер – Анатолій Крупський, то з того дня вже інший віце-мер – Віталій Мархасін. А директором профільного департаменту замість Ігоря Дядічка став Владислав Грицай – нинішній директор департаменту ЖКГ Дніпровської міськради. У той же період часу за вимогою АМКУ не відбувся запланований конкурс на визначення компаній-перевізників – конкурсний комітет так і не зібрався. Воно й не дивно, бо усі чекали результатів виборів.

Не провели конкурс і після перемоги Філатова на виборах. У кулуарах міськради казали, що проведення конкурсу без підняття тарифу неможливе – бажаючих працювати за копійки могло не набратися, тим більше, що останнього разу сміттєвий тариф у Дніпрі переглядався ще у 2011 році. А починати мерську кар'єру з непопулярних дій, що зашкодили б іміджу, Філатов, мабуть, не захотів. Тим більше, що на тлі скандалу з львівським сміттям у Дніпрі ситуація виглядала більш-менш контрольованою. Проте скарги на "Дніпрокомунтранс" продовжували надходити, сама компанія жалілася на неплатежі з боку населення і низький тариф.

Так тривало аж до зими 2017 року. 22 лютого заступник міського голови Михайло Лисенко оголосив про початок у Дніпрі "великої сміттєвої революції". На прес-конференції чиновник повідомив, що протягом року під час реконструкції історичної частини правобережної частини міста планується встановити 550 підземних контейнерів для збору сміття, а також закупити 13 нових сміттєвозів, які будуть їх обслуговувати.

Тоді ж уперше підняли тему підвищення тарифів.

"Поки бажаючих вийти на ринок вивозу сміття у Дніпрі не спостерігається. 9,80 грн з людини нікого не влаштовує, для перевізників це збитково. Реальний тариф має бути в районі 16-17 гривень з людини", - заявив Лисенко.

Якби обіцяна Лисенком "сміттєва революція" відбулася, то у лютому 2018 року він мав би скликати нову прес-конференцію і похвалитися підземними контейнерами, і новими сміттєвозами. І заступник міського голови 8 лютого зустрівся із ЗМІ, але не для звіту, а щоб дати нову порцію обіцянок.

"Британська компанія виграла конкурс на будівництво в місті сміттєспалювального заводу. Зараз міська влада підписуює з ними договір. Після його підписання британці почнуть виготовлення проекту, на який піде близько 9 місяців. Повідомлялося, що інвестор готовий вкласти 60 млн фунтів, з міського бюджету на це не буде використано жодної копійки. Після 10 років функціонування завод має бути переданий у комунальну власність", - зазначив тоді він.

Заступник Філатова також повідомив, що з травня за гроші приватного інвестора у Дніпрі почне працювати сортувальна лінія твердих побутових відходів. За його словами, вже створене нове комунальне підприємство, яке буде займатися вивозом сміття.

"Дніпрокомунтранс" нам заявляв, що йому не вистачає коштів, щоб сумлінно працювати. Міська влада ці кошти дала, але ситуація з вивозом сміття тільки погіршилася, - зазначив він. - У другій половині травня ми проведемо новий конкурс на вивіз сміття, в якому буде брати участь і нове КП. Ми беремо до уваги досвід Берліну. Там вивозом займалося теж комунальне підприємство, яке потім продали частнику, але за сім років викупили назад. Це виявилося ефективнішим. У нового підприємства буде 6 тисяч контейнерів, а також 29 сміттєвозів, які ми купуємо найближчим часом".

Тож знову обіцянки про нові контейнери, про нові сміттєвози, а віз і нині там. Чому?

Філатов у своєму пості скидається на те, що тендери на придбання техніки заблоковані Антимонопольним комітетом. І це справді так.

Справа в тому, що компанії-претенденти подали скаргу до АМКУ з приводу дискримінаційних вимог у документації. Наприклад, сміттєвози мають бути на шасі "Форд" з певними характеристиками, прописаними під конкретного учасника. Цікаво, що у документації не робиться акцент на використання пального, але зазначено, що у кабіні водія має бути круїз-контроль, зручне крісло і навіть магнітола.

Трагікомічна ситуація із контейнерами. Наприклад ООО "Дніпрозет" подало скаргу в АМКУ, що КП УРЕА, яке проводить тендер, вимагає зелені контейнери. У той час, як фірма володіє сірими. Там не розуміють, як колір впливає на функціонал. Одним словом, питань до тендерного комітету чимало.

До речі, член ГО "Платформа громадський контроль" Денис Селін зазначив, що гнівний пост Філатова щодо сміття у місті є ні що інше, як спроба надавити на АМКУ напередодні розгляду справи.

"У Філатова чергова істерика з приводу тендерів. Коли він говорить про тендери щодо сміттєвозів та їхній зрив, то, в першу чергу, винні самі тендерні комітети. Які не можуть нейтральні вимоги прописати, або застосовують подвійні стандарти до оцінювання переможців. Як наслідок - конкуренти оскаржують все в Антимонопольному комітеті, і скоріше за все по низці пунктів виграють. АМКУ розглядає скарги 27 і 28 числа, і зараз Філатов банально намагається публічно натиснути", - написав він.

Можливо, це справді так, а можливо, Філатов хоче вберегти себе від чергового іміджевого провалу. Скандал з ремонтом Нового мосту, підвищення квартплати, масове скорочення працівників шкіл та дитячих садків, транспортний колапс через погодні катаклізми вже зробили свою негативну справу. Війна проти МАФів та пунктів прийому металобрухту, які подаються, як вселенське благо, не дають очікуваних результатів. Тому що ці проблеми не так близькі серцю городян, як нестерпний сморід під вікнами. Тож міський голова має виступити рятівником, але, схоже, чіткого плану дії у мерії поки що нема. Принаймні, у рамках закону.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Дніпро