Місія "нездійсненна": Як у Дніпрі захищають "живі гроші" маршрутників

У міськраді Дніпра назвали купу причин, щоб не впроваджувати безготівкову форму оплати проїзду – від недосконалості законодавства до порятунку армії кондукторів.

У Дніпрі вже не перший рік місцеві мешканці вимагають впровадити безготівковий проїзд у міських маршрутках, але справа поки що буксує. Позаяк в електротранспорті ця система вже працює, а у метро от-от почне функціонувати в якості експеримента, перівзники поки що усіма силами ухиляються від даного методу сплати. 

Офіційно дніпряни оформили свої вимоги в електронній петиції ще у листопаді 2018 року. "Система прийому безготівкових платежів за проїзд міським електротранспортом вобійшлась бюджету міста у 0,00 грн. Тому для запровадження подібної системи для маршрутних таксі потрібна тільки воля Дніпровської міської ради!" – йшлося, зокрема, у петиції.  На початку січня вона набрала необхідну кількість голосів. І усі чекали не тільки відповіді міської влади, а й розгляду місцевих депутатів. 

У міськраді дотягнули до кінця лютого, коли передбачався розгляд цього питання на черговій сесії. Проте секретар міськради Олександр Санжара на став виставляти це питання но розгляд депутатів. Своє рішення він пояснив тим, що це не обов'язково. "Ми зобов'язані відповідно до закону заслухати та винести на розгляд сесії петицію, але це не означає що ми повинні підтримувати чи не підтримувати кожну петицію. Департамент транспорту відпрацює відповідь", – сказав Санжара.

З формального боку, це дійсно так. Проте, враховуючи важливість питання, така позиція викликала подив. Все закінчилося поясненями директору департаменту транспорту і транспортної інфраструктури Ігоря Маковцева. "Через малу розповсюдженість смартфонів та додатків "Приват24" серед мешканців Дніпра, запровадження безготівкових платежів за такою схемою є недоцільним. Також, згідно з законами України, міськрада не може вимагати від перевізників запровадження такої системи", – зазначив він.

Проте в офіційній відповіді на петицію позиція міськради дещо інша. На цей час система оплати проїзду електронним квитком у міському пасажирському транспорті перебуває на стадії запровадження Дніпровською міською радою. Цю систему планується ввести в експлуатацію протягом 2019 року", – йдеться у документі. Обіцяють також підготувати проект рішення міської ради про звернення до перевізників на міських автобусних маршрутах. 

Згодом Маковцев взагалі налякав дніпрян підвищенням тарифу на 20%, якщо буде впроваджена безготівкова система. "Великий мінус – податкове законодавство. У ньому існує певна поправка про пільгу на ПДВ для перевізника за перевезення пасажирів. Якщо ми вводимо електронний квиток, то перевізник цієї пільги позбавляється, оскільки не потрібні будуть кондуктори. Усії їх доведеться звільняти. Крім того, проїзд автоматично стане дорожче на 20%, тобто – на суму ПДВ", – сказав Маковцев.

Тобто не зрозуміло, хто "гальмує" процес впровадження безготівкового проїзду – мешканці міста, в яких не вистачає смартфонів, закони, які не дають змоги зобов'язати перевізників, чи волі влади. Щодо відсутності юридичних механізмів примушення перевізників до співробітництва, то жодної юридичної сили не мав і меморандум, який свого часу мерія підписала с первізниками щодо поліпшення якості роботи і "замороження" тарифів на проїзд. Ніхто не заважає і сьогодні ухвалити такий документ. 

Насправді можна висунути припущення, що саботаж цієї теми є певним компромісом між перевізниками і міською владою.  Протягом останнього року у мерії постійно "гасять" хвилі обурення самих маршрутників, які вимагають збільшення вартості проїзду, бо настане транспортний колапс. Крім того, неспівпадіння позицій було і тоді, коли міськрада ухвалювала рішення про пільговий проїзд для школярів. У Філатова заявляли, що це добра воля перевізників. Маршрутники говорили, що – ні, міська влада має компенсувати їм це грошима. Крім того, введення безготівкової оплати дозволить відслідкувати реальний пасажиропоток, що не вигідно маршрутникам. 

Тому є всі підстави вважати, що в мерії не будуть зайвий раз дражнити маршрутників і максимально відтягуватимуть процес введення безготівкової форми оплати. А пасажири викладатимуть і надалі у соцмережах своє обурення.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Дніпро