Боротьба за лоукости чи війна з Коломойським: Чому у Дніпрі загострилася битва за аеропорт

У Дніпрі питання повноцінної роботи місцевого аеропорту знову в авангарді в інформаційному просторі
 

Сергій Колмогоров

Аеропорт Дніпра – найбільш болюча інфраструктурна проблема для мешканців міста. Фактично він заблокований, і в цьому звинувачують олігарха Ігоря Коломойського, який фактично наклав табу на використання його міжнародними авіакомпанії. У той час, як менш ніж за 100 км спостерігається зовсім інша картина із аеропортом Запоріжжя, куди лоукости так і пруть. Так, нині в інформпросторі активно розганяють тему про будівництво нової злітної смуги за кошти держбюджету і нового терміналу за кошти приватного інвестора. Проте у Дніпрі люди і досі це сприймають як красиву казку, фінал якої дуже далеко.

Черговий суд проти Коломойського

Під час кожних виборів – і парламентських, і місцевих – партії і окремі політики часто спекулюють на цій темі. Хоча той же міський голова Дніпра Борис Філатов неодноразово підкреслював, що будівництво нового аеропорту – це загальнодержавний проект, за який місцева влада не відповідає. Тому бонуси собі в політичну карму тут заробити важко. А от поборотися за старий аеропорт – то вже інша справа, тут перспективи зростання рейтингу більш реальні. Активізація "бойових дій" на цьому фронті останнім часом зайвий раз доводить, що у мерії Дніпра вирішили осідлати саме цю конячку.

І мета начебто благородна – домогтися, щоб у місто зайшли лоукости. Тобто фактично розблокувати аеропорт. Проте ще велике питання, чого в цій справі більше: захисту інтересу жителів Дніпра чи війни проти Коломойського?

На початку листопада у Дніпропетровському окружному адміністративному суді розпочався розгляд справи за позовом міської ради Дніпра щодо скасування сертифікату експлуатанта аеродрому міста. Як повідомила адвокат Олена Доненко, сертифікат був виданий безстроково ТОВ "Міжнародний аеропорт Дніпропетровськ", яке підконтрольне Ігорю Коломойському. При цьому вона дещо шокувала звісткою, що навіть після будівництва нового аеродрому у аеропорті Дніпра експлуатантом залишиться все те ж ТОВ "Міжнародний аеропорт Дніпропетровськ". Експлуатант аеродрому має виключні права у блокуванні заходу інших авіаперевізників. Також вона повідомила, що аеропорт Дніпра навіть без будівництва нового аеродрому міг би приймати авіарейси лоукостерів. Тобто вся історія з будівництвом нового аеропорту може перетворитися на пшик, якщо правила гри залишаться незмінними.

А правила, за даними Доненко, такі, що міжнародні авіакомпанії упродовж 15 років отримували відмови від аеропорту. Так було із Lufthansa у 2005 році (аеропорт Дніпра відмовився погоджувати слоти), із Flydubai у 2013 році (авіакомпанія вже почала продавати квитки до Дніпра, але пізніше без пояснення причин аеропорт Дніпра відмовився від співробітництва), із Turkish Airlines у 2016 році (контракт між аеропортом Дніпра та турецькою авіакомпанією був розірваний аеропортом без попередження про розірвання). Авіакомпанія "Белавіа двічі", у 2016 та у 2017 роках, намагалась почати літати до Дніпра, але також двічі отримала відмову від дніпровського аеропорту без пояснення причин. Остання міжнародна авіакомпанія пішла з Дніпра в 2021 році – Austrian Airlines не змоглf погодити деталі подальшої співпраці та переїхали до Запоріжжя. Тож, за існуючого порядку речей, аеропорт Дніпра і справді перебуває в ізоляції, якщо не зважати на окремі рейси, у тому числі чартерні, на курорти.

Петиція під сесію?

Як довго можуть тривати суди, добре відомо. Тому паралельно відбувається інформаційна і політична атака в цьому напрямку. Та ж Доненко зареєструвала петицію, в якій наголошує, що 12 жовтня 2021 року між Україною та Європейським Союзом було укладено Угоду "Про відкрите небо". Але для Дніпра це нічого не означає, тому від депутатів вимагають вжити усіх заходів для відстоювання прав на користування всіма можливостями, які надає Угода "Про відкрите небо" українським пасажирам, через місцевий аеропорт "Дніпро".

"Також просимо вважати цю петицію (у випадку її підписання мешканцями нашого міста) – дорученням Дніпровській міській раді, як представницькому органу, від Дніпровської міської територіальної громади, а також всіх і кожного, хто підписав цю петицію, на представництво інтересів у будь-яких інституціях щодо відстоювання вищезазначених прав дніпрян", – йдеться у тексті петиції.

Із петицією цієї взагалі дивна ситуація. Зазвичай у міськраді Дніпра скептично ставляться до подібних відозв, а тут реклама саме цієї петиції опублікована на офіційному сайті міськради. Не виключно, що необхідну кількість голосів вона має набрати до сесії міськради, яка запланована на 24 листопада. Звичайно, підтримка цієї петиції у сесійній залі – це більше політичний момент, оскільки правових наслідків вона не матиме. Хіба що за відкрите звернення до центральної влади проголосують. Проте можливість зайвий раз пройтись по Коломойскьому мер Філатов навряд чи змарнує.

Будівництво: новий термінал випереджає аеродром

Ситуація з будівництвом нового аеродрому і терміналу в арепорті Дніпра взагалі детективна. Наприкінці січня 2021 року, після численних затримок з четвертої спроби, був обраний генеральний підрядник, що мав будувати нову злітну смугу. ТОВ "Альтіс-Констракшн", якою володіє корпорація "Альтіс Холдинг Лімітед", мала збудувати її за 3,94 млрд гривень до 2023 року. "Альтіс Холдинг Лімітед" належить Олександру Глімбровському, на дочці якого, Катерині Глімбровський, одружений ексголова Державної фіскальної служби Роман Насіров.

У лютому 2021 року був укладений договір із генпідрядником на будівництво злітної смуги аеропорту Дніпра. Роботи з будівництва аеродрому планувалося завершити у 2023 році. Але у справу втрутився Антимономонопольний комітет, який заблокував державну допомогу на будівництво аеродрому. Там знайшли порушення, і лише у липні 2021 року АМКУ розблокував гроші для аеропорту Дніпра. Але за умови відкритості для всіх потенційних авіаперевізників і оголошення нового тендеру.

Новий тендер на обрання генерального підрядника будівництва був оголошений наприкінці липня 2021 року. Переможцем стала турецька компанія ТОВ "Онур Конуструкціон Інтернешнл", але вартість робіт вже зросла до 5,6 млрд грн. Згідно з проектом будівництва, на аеродромі облаштують нову штучну злітно-посадкову смугу. Вона буде розміром 3200×45 метрів. Ширина льотної смуги оновленого аеродрому складатиме 280 м, довжина — 3320 метри. Після завершення будівництва, пасажиропотік в аеропорту має збільшитися з 458 тис. до 4,01 млн пасажирів на рік.

Щодо терміналу, то його у аеропорту Дніпра будує група DCH Олександра Ярославського. Роботи виконані на 30%. Підрядники виконують бетонні роботи та зводять металоконструкції майбутнього терміналу. Розпочаті роботи з прокладання інженерних мереж. За словами Ярославського будівництво завершиться до кінця 2022 року.

Тобто термінал буде чекати, поки збудують аеродром. Таким чином, поки що лоукости і повноцінна робота аеропорту – то більше питання комунікації з громадою, ніж реальність. Хоча, хто знає, яким може бути наступний крок.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Дніпро